Inburgeringscursus voor Belize en reizen - Reisverslag uit Corozal, Belize van Danielle Dooren - WaarBenJij.nu Inburgeringscursus voor Belize en reizen - Reisverslag uit Corozal, Belize van Danielle Dooren - WaarBenJij.nu

Inburgeringscursus voor Belize en reizen

Door: Danielle

Blijf op de hoogte en volg Danielle

15 November 2007 | Belize, Corozal

Hallo lieve mensen,
stiekem zit ik al in Guatemala, maar ik dacht; ik deel even wat van de Beliziaanse (?) cultuur met jullie.
Hetismewathier!(ofeigenlijk daar)
Goed. Stel: Je wil in Belize gaan wonen. Stel. Dan zijn er een aantal dingen die je moet doen om de inburgeringstest door te komen:
- Je moet ´relaxt´ staan, schouders los, beetje door je knieën en je bekken ietsje gekanteld
- Minimaal twee keer per zin ´No Problem (No Poewoblum) zeggen
-Éen keer in de twee zinnen ´You know´(Joe noow) zeggen
-Een donutshop/cafe/kapsalon met ´flexibele openingstijden´ in je woonkamer openen en dan vooral je ´winkel´ sluiten als het jou niet uitkomt, de stroom uitvalt of gewoon als het regent.Ook is het belangrijk gewoon de ´huiselijke sfeer´ erin te houden, met kids die huiswerk maken en een huishouden dat gewoon doorgaat.
-met Aziërs (Chinezen, Japanners en Taiwanezen) want minimaal één derde van de bevolking komt daar vandaan. De rest is Afro, Mexicaans, of een combi.
-Van Chinees eten houden want 2/3 van de restaurants is Chinees
-Minimaal vijf keer per kwartier zeggen hoe gelukkig je wel niet bent
-´spiritueel ontwikkeld zijn´ oftewel: de middelbare school niet afgerond hebben maar zeggen dat je niet hoeft te denken omdat je alles op gevoel doet.
-Door blijven lullen, ook als iemand duidelijk probeert te maken dat het gesprek afgerond is.
-Je geen zorgen maken of jij (en je bus) wel op tijd komen.
-Het weer continu verkeerd voorspellen
-´zwart´ zijn, of ´bruin´, of in elk geval doen alsof, en daar trots op zijn.
-Met een Jamaicaans accent Engels spreken
-Iederéén begroeten, vragen wat ze doen, waar ze heengaan etc.
-Relaxt en nonchalant gekleed gaan- Broek op halfnegen
-´no worries´ hebben
-van Celine Dion, George Michael en jaren ´80 muziek houden
-Je in oude Amerikaanse schoolbussen laten vervoeren (dus geen lange benen hebben)
-Onvoorwaardelijk van je eigen dorpje houden
-Een toffe fiets bezitten
- Erop rekenen dat elk moment de stroom uit kan vallen, OOK ALS JE ZIT TE INTERNETTEN EN DAN JE MEMORYKAART VAN JE CAMERA NAAR DE *** GAAT EN JE DAARNA GEEN FOTO´S MEER KAN MAKEN, POTVERDORIE!!!
Dus ik kan nu geen foto´s meer maken...

Nouja, dat waren onze ervaringen van 3 dagen in Belize, we gingen erheen zodat we op excursie naar Lamanai konden gaan, maar het regende hard en dat ging niet door. Verder hadden we een opdringerige hoteleigenaar die niet kon wachten met Nicole zoenen omdat ze ´dezelfde energie hadden´. Dat zijn vrouw en kind beneden zaten maakte niets uit want het had daar niets mee te maken.
Whatever.

Goed, over het reizen
een korte beschrijving van wat je zoal doet:

Reizend leven is anders, elke dag wordt je wakker met een gevoel van ´waar ben ik?´. Vervolgens graai je naast je om te kijken of het jou (telefoon)wekker is die afgaat. Nog even mag je doezelen en dan is het jouw beurt om te douchen. In een kleine badkamer sta je kleumend (of zwetend, hangt af van waar je bent) te wachten op de verlossende douchestraal. Grote kans dat die je in één keer wakker maakt, want aan warm water wil het nog weleens ontbreken. Er is dan ook regelmatig een ijselijke kreet of geklappertand te horen vanuit de douche -veelal in een hoek van de hotelkamer geplaatst, in plaats van in een aparte ruimte-. Na een (zosnelmogelijke) douche is het tijd voor aankleden en opmaken. Daar heb je excact 15 minuten voor.

Dan is het ontbijttijd!
het ontbijt is ook altijd wat. Als het inclusief is in een hotel/hostel zijn het een paar kleffe boterhammen (jeweetwel, Bimbo brood, alsof ze proberen het brood én jou vers te houden)met jam en boter. Het drinken? koffie! (1 kopje). Je kan hier ook overal uit eten. Voor zo´n 3 eurie heb je hier een goddelijk ontbijt, bestaande uit één van de volgende keuzes: pancakes, fruit met yoghurt, fruit, geroosterd brood met boter en jam, tortilla´s met vanalles erin, broodjes met gesmolten kaas en bruine bonen -tamales-, eieren op alle mogelijke manieren, en nog veel meer. 3 Eurie in de kleine dorpjes dan. In toeristensteden als Playa del Carmen krijg je daar nog geen boterham voor. Voor een beetje ontbijt (en dan heb je 2 uur daarna alweer een zeurend hongergevoel) betaal je dara zo´n 6 á 7 Euro.

Na het ontbijt is het tijd voor een excursie, busreis of lezen. De eerste twee opties gaan veelal gepaard met lang wachten, waanzinnige uitzichten, nieuwe ervaringen en....Buffets!
Ik ben nooit een fan van buffets geweest maar dit slaat toch werkelijk alles. In enorme hallen zit je aan lange tafels,waar precies alle passagieërs van een bus aan passen, lange rijen voordat je eten kan pakken, drinken dat je alsnog zelf moet betalen, slecht entertainment, zout- (en smake-)loos eten en VEEL Amerikanen. Na de tour of excursie nog minimaal een uurtje terugrijden naar het ho(s)tel.
Daarna: aan het strand gaan liggen/rondlopen/tas inpakken/foto´s maken/thee drinken. Vaak met je boek erbij. Je moet jezelf immers wel kunnen vermaken. lezen=overleven hier, anders ben je overgeleverd aan verveling/crappy toeristenwinkels of TV´s die uitnodigend lonken met crappy Amerikaanse TV series,Mexicaanse telenovela´s en meer.
Een paar uurtjes chillen later is het tijd voor het avondeten. In een willekeurig restaurant vindt je het bewijs van de gevarieerde Mexicaanse keuken:
-Tortilla´s met iets erin
-Steak (met friet)
-Pizza
-Spaghetti
-Kipfliet (met friet)
-Hamburgers (met friet)
(Oké, in echt mexicaanse restaurants hebben ze ook nog koeienmaag, sprinkhaan, wormen en andere delicatessen.
Probeer dan maar eens de schijf van vijf te volgen.
Na het avondeten zijn er weer een paar keuzemogelijkheden:
-Uitgeput zijn, TV kijken, lezen,gaan slapen (Hallelujah CableTV en de Book Exchange plekken)
- Internetten (In een stinkend crappy internet café)
-Nog wat gaan drinken (met nieuwe vrienden) (Hallelujah Italian Coffee Company)
- Uitgaan (Hallelujah Cuba libre´s, reggaeton maar vooral: Tiësto en Fedde LeGrand)

En dan beland je uiteindelijk weer in je ho(s)tel kamer. Als je mazzel hebt, heb je 2 kingsizebedden en slaap je de hele nacht door...En als je pech hebt slaap je samen in een twijfelaar, vechtend om de deken, aan een parkeerplaats met de hele nacht vertrekkende, aankomende en langslopende mensen, Kingsize kakkerlakken, muggen, harde matrassen, lekkende douches, klapperende ramen, koude voeten, mieren/zand in je bed en een TV die de hele nacht naast je kamerdeur staat de krijsen en niet zachter mag. Gelukkig hebben we een combi van al deze horrortaferelen nog niet meegemaakt.

En toch is reizen leuk. Je ontmoet nieuwe mensen, ziet veel dingen, leert jezelf en anderen kennen, bent (positief) verrast waar je toe in staat bent en leert je aanpassen aan andere culturen, klimaten en mensen.
Immers: je moet wel!

Nou, das een beetje een indruk van wat wij hier dagelijks doen en meemaken...
Kusje vanuit Flores, Guatemala!!
Danielle

• 15 November 2007 - 22:12

Christien:

Hoi Daan,
    We zijn steeds weer diep onder de indruk van hoe lekker makkelijk, vlot, leuk je schrijft. Echt geweldig. Een feest om te lezen.
    En wat zie jij een boel mooie dingen. Bijna om jaloers op te worden. Het is je meer dan van harte gegund Geniet er maar met volle teugen van. Maar dat doe je zo te lezen al.
    Op een afstand(je) leven we mee.
    Heb het goed!
    Liefs Piet & Christien

• 16 November 2007 - 11:05

Victor:

Belize lijkt me meer gewoon WP-style en dat zijn we allemaal toch wel gewend, je weet toch?

• 26 November 2007 - 12:03

Annapannajeweetwel:

Heuj Danielle! lees je weblog echt schandalig weinig dus ben nu aan een inhaalslag bezig. klinkt heel leuk en ehm luxe en zo daar. Het is in iedergeval beter weer daar want hier moet je fietsen met je paraplu en dan vliegt die zo, hatsa, de Schie in.

Kus Anna

• 03 December 2007 - 23:36

Christien:

Hij komt, hij komt, ........'t is niet die lieve goede Sint, maar het is je lieve vader die in aantocht is. Inmiddels ben jij al in Costa Rica ge/beland. Weer een andere wereld.
    Heel bijzonder dat jullie nu drie weekjes samen kunnen gaan genieten.
    Jammer voor jou dat je verblijf in Bolivia niet door kan gaan, maar in deze omstandigheden wel wijs dat je tijdig onderkent dat dat misschien niet verantwoord is. Mocht je doorreizen naar de US, dan is dat wel een heel groot contrast met wat je de afgelopen maanden hebt beleefd, bijna een ontnuchtering.
    Wat je ook gaat doen : heb het goed en geniet in ieder geval de komende drie weken samen met je vader, want dat is best uniek dat jullie die kans krijgen.
    Mij lijkt de Amazone op gaan ook heel bijzonder.
    Lieve Daan : heb het goed en geniet van alles wat je meemaakt.
    Liefs,
    Piet & Christien

• 05 December 2007 - 23:58

Els:

hoi daan en ton ,ook vanuit spanje een spannende tyd .en veel reis plezier,doei wij